fredag 4 januari 2013

Så gott med frukost

Jag älskar frukost, det är nog mitt favorit mål!
Det finns ju så mycket olika kombinationer, smaker och variationer så det finns alltid nått som passar alla.
Inte nog med att det är ett av de viktigaste målen det är det bästa också!

Tänk att du dukat upp med massa godsaker som olika brödsorter, bär, frukt, keso mm du kanske har kokat upp te eller kaffe, tänd ljus, satt på soft musik och har en bra tidning och/eller trevligt sällskap och ska ha lång frukost. Åh det e ju så mysigt å jag älskar helgfrukost då jag och min älskling kan sitta tillsammans och mysa i timmar runt köksbordet!

Idag har jag som jag ganska ofta gör ätit frukosten framför Nyhetsmorgon vilket också är av stor mysfaktor!
Det blev ett ägg med kaviarmix, keso med krusbär, svarta vinbär, jordgubbar och blåbär, 2 knäckebröd med vegpastej, kalkon, sallad och tomat, vatten och en STOR kopp te. Mycket gott och nu är jag mätt som en plätt.

Det är viktigt att äta frukost då man orkar mer under dagen och äter bättre. Äter man frukost är det lättare att gå ner i vikt och hålla vikten.
Har man svårigheter med att äta frukost välj något som är lätt att stoppa i sig, förbered kvällen innan så går det fortare på morgonen. Du kanske till och med har med dig frukosten i matlåda och äter på tåget/bussen/bilen eller när du kommer fram till jobbet/skolan om du har lättare att äta när du varit vaken en stund.
Annars tycker jag att det är av vikt att ställa klockan tidigare på vardagarna så du slipper stressen. Då kan man gå upp i lugn och ro, sätta sig och hinna äta utan att slänga i sig maten. Det är perfekt att hinna ut och gå på en liten promenad, då får man motion sätter fart på ämnesomsättningen och får upp en aptit.

Gör frukosten till en mysig stund och se till att äta för din egen hälsas skull!


Nu ska jag låta maten lägga sig lite sen bär det av till gymmet!


LoveYourSelf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar