måndag 15 oktober 2012

Firas med god mat

Idag har jag och min älskling varit tillsammans i 6år och det fira vi med lite god mat.
Jag tillagade en mustig älggryta där köttet fick ligga i marinad (rödvin, vitvinsvinäger, sallt, peppar, massa torkad timmjan och vitlök) i ca en timma (bäst om det får ligga i flera timmar). Sedan fräste jag upp köttet i med lite tomatpure, fransk senap, havredryck, kakao och chili krydda, morot, lingon, svartvinbärsaft, redning av  mjöl och lite havredryck och smakade av med mer salt och peppar. Till det gjorde jag sötpotatispure som jag bara saltade och pepprade, serverades med kalles coleslaw och tromat.
Det vart en så himmla god och mustig gryta!
Nu har vi sådan tur att min far jagar älg så vi har frysen full med kött han har tagit med från de norrländska skogarna!


Matlåde bild, kanske inte det finaste men gott var det!!


 
                                             Sen till desserten som blev fruksallad!
Jag tog av den frukt vi hade hemma som var satsumas, äpple (Granny Smith) och banan, skar upp i små bitar och varvade frukten i martiniglas. Värmde upp lite havredryck och blandade med kakaopulver och mint till en chokladsås som ringlades över frukten och toppade med lite hackade valnötter.
Så enkelt och så super gott!
Man kan så klart använda vilken frukt man vill och har hemma.









2 kommentarer:

  1. Va gott. Bra att du mår bättre.
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Ja det var super gott!! Krämigt å fylligt utan att använt en gnutta grädde :) jag kan starkt rekomendera att använda havredryck i matlagning!

    Tack igen för köttet! <3

    SvaraRadera