onsdag 27 mars 2013

Moussaka - recept

Det här tillagade jag igår till middag och det var super gott. Till Moussakan serverade jag en enkel grekisk sallad.


Receptet räcker till ca 5-6 portioner.


3 auberginer, ca 750 g
Salt
400 nötfärs
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater (400g)
2 msk tomatpure
1msk oregano
1-2 tsk salt

Mjölksås:
3 dl mjölk ( jag använde mini mjölk )
2 1/2 msk vetemjöl
2 ägg
1 krm riven muskotnöt
1/2 salt
2 dl riven ost ( jag använde ost 10% fett )


Börja med att sätta ugnen på 200 grader.
Skär auberginerna i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg dem på hushållspapper och strö över lite salt ( låt dem ligga en stund så att vätskan dras ur ).
Skala och hacka löken och stek i olja tillsammans med färsen. Tillsätt krossade tomater, tomatpure och kryddor. Koka under lock i 10-15 min.

Vispa ner mjölet i en del av mjölken i en kastrull, tillsätt sedan resten av mjölken. Koka upp under omrörning och låt koka i ca 2-3 min. Dra sedan kastrullen från värmen. Rör i salt, 1 dl ost, muskot och uppvispade ägg.

Torka av auberginerna med hushållspapper och lägg dem på ett ugnsgaller och he in dem i ugnen i ca 1 min.
Lägg en tredje del av den "grillade" auberginen i en smord ugnsfast form, lägg över hälften av köttfärsen, sedan ett till lager med aubergine, resten av köttfärsen och avslutningsvis det sista av auberginen.
Bred på mjölksåsen och strö över riven ost.
Grädda i mitten av ugnen i ca 45 min.

Grekisk sallad:

Tomat
Gurka
Paprika
Oliver
Fetaost
Rödlök

Hacka allt och blanda i en skål.
Enkelt och super gott.


( om man som jag gillar mjölksåsen kan man göra lite extra av den )

Smaklig måltid




LoveYourSelf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar