lördag 17 augusti 2013

Surkål - varför äta surkål

Jag fick en fråga om vilket märke jag väljer när jag köper surkål eller om jag gör själv.

Att göra egen surkål är inget jag har gett mig in på än men något att prova i framtiden kanske.

Jag brukar alltid köpa KRAKUS. Ibland den med morot i. Den är fantastiskt god och den är helt utan tillsatser vilket är toppen. 
Ingredienslistan är endast vitkål, morot, salt. Kort och naturligt = bra, som jag vill ha det.


Jag äter surkål framför allt för att det är gott men det är nyttigt också.

Surkål är vitkål som har syrats med mjölksyrabakterier. Syrningen bevarar C-vitamin och andra närmingsämnen och surkål verkar probiotiskt och antioxiderande, så surkål är speciellt bra för magen och immunförsvaret.
Syrningen gör kålen lättsmält och det bildas B-vitaminer under jäsningsprocessen.

Ni vet säkert att kål är väldigt nyttigt, kålsorterna innehåller mycket fibrer, kalcium, järn, C-vitamin och sist men inte minst betakaroten som omvandlas till A-vitamin.
Man behöver alltså inte äta apelsin för att få i oss C-vitamin, man kan äta kål istället.

Eftersom att surkål är lättsmält och verkar probiotiskt är det perfekt för känsliga magar.

Så köp hem en burk (billigt också) och ta för vana att servera lite till maten eller ha i maten.

Surkål är bl.a.  jätte gott till/i köttfärs.


LoveYourSelf

1 kommentar: