torsdag 13 december 2012

Tränings upplägg

En sån dag! Det är lucia och jag fyller år:)
Jag vaknade av min underbara älskling som sjöng "ja må du leva" ,frukost på sängen och ett fint paket (IPad).

Efter jobbet var jag förbi gymmet och träffade min PT. Han hjälpte mig att lägga upp ett nytt träningsschema som ska passa in min träning bättre. Nu när jag äntligen börjat träna med mina kollegor har vi lagt upp det så det ska passa in hur jag tränar med dem också, de får köra med mig (de ska få grymma resultat de med!).
Vi pratade också om hur och varför man lägger upp träning av olika muskelgrupper för bästa resultat.

Exempelvis så när jag tränar bröst och triceps kopplas axlar in men inte så jag märker av det och får träningsvärk och kan köra mitt axlar och magpass dagen efter. Men kör jag axlar innan bröstpasset kan det påverka min ork och möjlighet att få ut det bästa av bröstpasset. Om ni förstår vad jag menar :)

Det är en del att tänka på när man vill lägga upp ett bra träningsupplägg, vilka muskelgrupper är bäst att köra ihop och vilka ska vila emellan passen.

Så här ser mitt upplägg ut just nu:

Dag1: baksida lår,rumpa,vader
Dag2: bröst, triceps
Dag3: rygg, biceps
Dag4: axlar, mage
(Kör inte framsida ben pga mitt knä, måste kolla upp det!)

Ungefär såhär kan en vecka se ut:

Måndag: baksida lår, rumpa, vader
Onsdag: bröst, triceps
Torsdag: rygg, biceps
Fredag: vila (vila kan även va promenader och lättare aktiviteter = aktiv vila)
Lördag: vila
Söndag: axlar, mage

Passen kan självklart byta dagar men det ska va i denna följd!
Som nu på söndag blir nog pass 1 osv. Nästa vecka kommer jag köra mån-tors för på fredag rullar vi mot Norrland med "mellanlandning" hos mina föräldrar,

Julveckan får bestå av god mat, trevligt sällskap, promenader, förhoppningsvis skidåkning och självklart några enkla hemmaövningar.

LoveYourSelf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar