fredag 14 december 2012

Mat

Tänkte att nu är det på tiden att jag skriver lite om mina tankar kring kost.
Jag hör så många framförallt tjejer som inte äter kolhydrater. Min fråga är varför är tjejer så rädda för kolisar?

Kolhydrater är viktigt att vi får i oss, det är bränsle för våra kroppar och hjärnans viktigaste bränsle (behövs bl.a. För att den ska kunna tänka).
Om vi inte får i oss tillräckligt med kolhydrater är risken stor att vi blir trötta,hängiga och orkeslösa till och med yrsel kan kännas. Vi får då helt enkelt i oss för lite av näringsämnen som kolhydrater ger.

Självklart finns det bra och dåliga kolhydratskällor men de som är bra är det långsamma som tillexempel: ris och pasta av fullkorn, bulgur, fulkorn bröd ( gärna med hela frön i) havregrynsgröt osv. Sen ska vi inte äta för stora portioner, bara äta till vi är mätta och i ta mer.
Fördela upp med protein, kolhydrater och mycket grönsaker.

När man tränar hårt som jag gör nu är det extra viktigt att få i sig tillräckligt med kolhydrater, protein och fett för att inte bryta ner musklerna istället för att bygga upp.
Man ska tänka på att äta ca var tredje timme för det ger ett stabilt blodsocker, stoppar svältmekanismen (vilket bevarar muskelmassa), kroppens fettförbränning ökar och du håller aptiten i schack.
Man ska tänka på att få i sig av kolisar, protein och antioxidanter vid varje måltid vilket ska va ca 5 mål om dagen

För mig kan kosten se ut ungefär så här en dag:

8.00 frukost: havregrynsgröt på ca 1 dl havregryn (kolisar), 2 ägg ( protein, fett) och 125 g blandade bär ( antioxidanter).

11.00 lunch: ca 125 g fet fisk,kött eller 150 g mager fisk,kött (protein), 1-2 dl fullkornsris (kolisar) och ca 250 g grönsaker (antioxidanter)

14.00 mellis: ca 250 g minikeso (protein), 2 skivor falurågrut (kolisar) och ett äpple (antioxidanter)

15.30 pre-workout och aminosyror (innan träning)

16.00 träning

Efter träningen tar jag en proteinshake, aminosyror och en kolhydrats källa som tex: en banan eller en riskaka.
Det tar jag direkt efter träning för att inte bryta ner mina muskler!

När jag sen kommer hem blir det middag som har samma upplägg som lunchen.
Middag ca 18.30-19.00

Ca 22.00 kvällsmål: 250 g minikeso och några nötter. Men ärligt talat är jag jätte dålig på att få i mig detta mål!

Detta är ungefär hur mat för mig kan se ut. Jag är pigg, glad, mätt och belåten och bygger upp mina muskler.

Så snälla rara våga äta kolhydrater och fåen kropp som orkar med vardagen och en hjärna som orkar tänka :)
Och ät alltid frukost, det är ett av de viktigaste målen på hela dagen!

LoveYourSelf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar