lördag 14 september 2013

Hälso ostpaj - recept

Jag har nu gjort en hälsosammare variant av ostpaj till kvällen kräftskiva.

Den ser väldigt bra ut och fort och enkelt var det. Hoppas den ska smaka lika bra! 

8 portioner:

Pajdeg
150 g lättkvarg 
2 msk rapsolja
1 dl fiberhavregryn
2 dl dinkelmjöl fullkorn
1 msk vatten
1/2 tsk salt

Fyllning 
300 g vällagrad ost 10%
3 ägg
3 äggvitor
1 dl osötad sojamjölk
Salt
Peppar

( vi hade minimjölk istället för sojamjölk )

Tillagning
1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Knåda samman samtliga ingredienser till pajdegen i en skål. Tryck ut degen jämnt över botten samt upp på kanterna i en pajform med ca 23 cm i diameter.

3. Nagga pajskalet med en gaffel och grädda i mitten av ugnen i 10 min.

4. Riv osten och vispa ihop med resten av ingredienserna till fyllningen. Häll fyllningen i pajskalet och grädda i ytterligare 30-40 min, tills pajen fått färg och fyllningen blivit fast.

Näringsinnehåll
1 portion
217 kcal
21 g protein
13 g kolhydrater
9 g fett




Jag gräddade pajen i ca 25 min och den var typ klar, men eftersom vi ska äta den ikväll så värmer vi den i ugnen med folie över, då blir den också helt klar. (Ett litet tips)

Smaklig måltid




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar