lördag 3 november 2012

Parmesan. Nyttigt. Gott

Parmesan är något jag tycker är så gott och kan användas till så mycket och i olika former.
Man kan  hyvla tunna flagor över salladen, riva i potatisgratängen, till pasta eller riva lite över nykokta grönsaker.
Jag använder parmesan som en krydda och ju längra lagringstid detso kraftigare smak.

Nu är det så härligt att parmesan inte bara är gott utan det har sina hälsofördelar också!

Därför är parmesan bra för hälsan:

Parmesanost görs på opastörisrad mjölk som får mogna långsamt och är mycket lättsmält för magen.
Den är rik på näringsämnen som protein (41,5g per 100g vilket är mer än vanliga proteinkällor som kött, fisk och fågel), vitaminer och mineraler.

Parmesan sägs minska vikten och öka fettförbränningen. Det innehåller nämligen en stor mängd kalcium som enligt studier stimuerar fettförbränningen om man äter mycket och kombinerat med D-vitamin som finns i tex fet fisksom lax och sill.
Kalciumrik kost hjälper en att hålla vikten och i kombination med D-vitamin minskar också behovet av att småäta.

På grund av sitt höga proteininnehåll mättar det också bra och kalciumet i osten stärker skelettet och musklernas funktion.

Hur bra är inte detta!! Jag älskar parmesan och vill gärna ha en bit i kylskåpet så man kan ta fram och krydda maten lite extra ibland.

Så ut och köp hem en bit parmesanost nu, vällagrad för kraftigare smak och mindre lagrad för en mildare smak.








Jag funderar på att ta en promenix till afferän för jag fick plötsligt ett otroligt sug efter sill och kan då passa på att köpa hem parmesan då våran är slut.


LoveYourSelf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar