söndag 3 november 2013

Därför är kaffe bra

Jag som är nybliven kaffedrickare blev lite glad när jag läste om positiva effekter som kaffe har.

Man hör ju hela tiden om olika forskning och ena dag är kaffe bra för hälsan och andra dagen inte.

Jag anser att man ska dricka med motta och inte överdosera som med allt annat.

Att dricka 3-4 koppar svart kaffe om dagen är inget farligt och kan göra susen för hälsan.

Jag delar med mig:

- stärker koncentrationen
Det centrala nervsystemet stimuleras av koffeinet och stärker hjärnans förmåga att bearbeta information

- färre ålderssjukdomar
Kaffedrickande förhindrar minskningen av dopamin i hjärnan som annars kan orsaka Parkinson liksom demens

- du blir positiv
Man tänker mer positivt med en kopp kaffe i handen. Tester som gjorts har visat en stor skillnad i glädje på personer som håller en varm dryck i handen än dem som håller en kall dryck.

- lägre risk för diabetes
Koffeinet hjälper till att reglera sockerhalterna i blodet.

- bättre minne
Kaffe stärker korttidsminnet i och med koffeinets snabba verkan på stimilanscentret.

- bra för magen
Kaffe har god effekt vid matsmältningsproblem eftersom kaffe "sätter igång" magen och får de inre organen att jobba

- håller vikten nere
Koffeinet påverkar ämnesomsättningen och påskyndar (underlättar) fettförbränningen. Koffein underlättar frisläppning av fett från fettcellerna som jag skrivit ett par gånger förr.

- canserhämmande
Kaffe minskar canserrisken. (Om det gäller människor eller bara råttor är ännu oklart).


Men tänk på att dricka mycket vatten och hålla vätskebalansen i en bra nivå. Och tänk på att inte överdosera.


Ta nu en kaffe för hälsan och njut :)


LoveYourSelf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar