torsdag 7 november 2013

Italiens Fitnessfisk - recept

Idag ska jag göra torsk på ett roligt och gott sätt. Super enkelt att göra, tar bara ca 40 min att göra.
En lyxig vardagsrätt med bra näringsvärde. Och ärligt talat ett roligt sätt att använda torsk som många kan tycka är tråkigt, men som det absolut inte behöver vara!

Italiensk FitnessFisk
1 portion

Ingredienser:
0,5 msk olivolja
200 g torsk
0,25 st fiskbuljongtärning
1 tsk citronsaft
3 st urkärnade svarta oliver
0,25 st purjolök
1 st tomat
1 st vitlöksklyfta
15 g mager stark ost
1 tsk pinjenötter

Serveras med 0,5 dl quinoa

Gör så här:
Tag fram torsken så den blir rumstempererad. Lägg upp fisken i en smord ugnsfast form eller en plåt med höga kanter.

Värm ugnen till 225 grader.

Krydda fisken. Med citronsaft, vitlök och smulad buljongtärning.

Lägg på 1 cm tjocka skivor av tomat, delade oliver och tunna skivor purjolök.

Avsluta med att strö över ost och pinjenötter och tillaga i mitten av ugnen i ca 15-20 min.

Koka quinoan enligt instruktion på förpackningen.

Kontrollera att fisken är klar och lätt faller isär, är bitarna tjocka kan tillagningstiden bli lite längre.


Lägg upp, servera med en god sallad och njut av en lyxigt god vardagstorsk.


Näringsvärde (ej räknat med sallad)
Energi 497 kcal
Fett 21 g
Kolhydrater 30 g
Protein 48 g


Smaklig måltid!



Eftersom jag idag inte tillagat maten än kan jag inte bjuda på en bild, men gör det senare. Istället bjuder jag på denna bild.


LoveYourSelf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar